• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Borgensman vid bolån

MrBiggie

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
1 Augusti 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Hej.

Nu känns det som att vi satt oss i klistret.

Jag och min sambo blev beviljade ett lånelöfte på 1.500.000:- i Juli.
I Augusti hittade vi huset vi ville ha och vann det på 1.110.000:-.
Kontrakt skrevs och banken gick med på att ta objektet som säkerhet och vi har sen dess bara väntat på inflytt som ska ske 30/11.

I samband med att vi blev beviljade löftet tog vi ett blancolån för kontantinsatsen, pantbrev och lagfart. Det blev totalt 200.000.

Nu till det tråkiga.
Nu på morgonen blev jag uppringd av banken (SwedBank) där kvinnan i andra änden berätta om ett problem som uppstått eftersom dom hade gjort en ny UC upplysning som dom tydligen alltid gör strax innan inflytt så såg som vårat blanco på 200.000:- som hade tillkommit.
Hon sa då att man absolut inte fick ta ett sånt lån och att dom kan ta sig friheten att dra sig ur om jag inte kommer upp med en rimlig och snabb återbetalningsplan på detta lån samt mina andra för hon tyckte totalen blev för hög på min sida av avtalet.

Jag har i dagsläget 444.000:- i blanco som enbart är skrivet på mig. Tillsammans har vi nu detta lån på 200.000:- så jag blir då skuldsatt till 644.000:- och min sambo på 200.000:-.
Hon sa då att på min sida blev det för hög skuldsättning men att min sambo fortfarande seglade fritt.

Hon vill nu att jag ska lägga upp denna återbetalningsplan för att få bort alla dessa lån så snabbt som möjligt.

Min sambo hade pratat med någon kollega som nämnt att man kan ta in en förälder som ”borgensman” som står för en viss del av kostnaderna varje månad för att då få in ytterliggare en ”betalare” i ekvationen.
Stämmer detta att det funkar?

Tänkte jag frågar här först då jag har tills ikväll på mig att skriva en återbetalningsplan på mina lån.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Det är beklagligt men det är precis därför jag varnat andra här att INTE ta blancolån till insatsen efter budgivning då ens ekonomiska förutsättningar förändras vilket kan göra att banken inte lånar ut.

Det bästa är att höra med bankkvinnan om de accepterar en borgensman eller inte. Här kan det spekuleras vilt.
Och att som "straff" lägga upp en betalningsplan låter inte alls som mycket. Banken hade lika gärna kunnat stoppa hela köpet.
Ni har tur.
 

MrBiggie

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
1 Augusti 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Det är beklagligt men det är precis därför jag varnat andra här att INTE ta blancolån till insatsen efter budgivning då ens ekonomiska förutsättningar förändras vilket kan göra att banken inte lånar ut.

Det bästa är att höra med bankkvinnan om de accepterar en borgensman eller inte. Här kan det spekuleras vilt.
Och att som "straff" lägga upp en betalningsplan låter inte alls som mycket. Banken hade lika gärna kunnat stoppa hela köpet.
Ni har tur.

Jag har förstått att vi hade lite medvind i det hela.
Lite dumt från våran sida att vi missade den lilla punkten i lånelöftet om lån under den sk ”uppläggningstiden”.

Men jag håller på lägger upp en betalninsplan åt henne som jag hoppas hon kommer godta för enligt mina kalkyleringar så kan jag betala en så pass stor summa varje månad så efter 4-5 år har jag betalat av alla lånen.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Kan din sambo stå själv på lånet (200tusen)?
Har hon fortfarande ”bara” 15000kr/månaden
I lön? Jag hoppas verkligen du fått ner dina utgifter då det inte var all för länge sen du hade mer utgifter än inkomst
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
När ni ansökte om lån skrev ni då att ni kommer ha 200k i insats och efter ni fick lånelöfte, tog ni Privatlån på 200k för att finansiera insatsen mm?
Medlemmar har varnat andra för det här ofta. Ni ska vara glada att ni inte fick avslag direkt efter det nya UCet.
Hoppas det ordnar sig för er ändå!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 827
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Borgensman vid bolån använder sig i princip ingen av. En tredje låntagare är vanligare men också en rätt sällsynt företeelse.
 

MrBiggie

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
1 Augusti 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Vi har suttit ner och räknat en del på allt och skickat iväg en budget. En budget som ökar vårat överskott varje månad från runt 3.000:- som vi har idag till runt 8.000:-.
Vi har använt oss av Konsumentverkets verktyg när vi lagt en budget då vi bleb hänvisa dit av banken.
Vi kan betala lånen så pass mycket så vi skulle kunna vara skuldfria inom 5 års tid. Känns skönt på det viset. Med det upplägget jag la fram nu till banken gjorde så att vi fortfarande kan leva som vi gör idag men betar av mer på lånen samtidigt som vi kan spara 1000-2000:- i månaden var och samtidigt ha pengar över varje månad.
Jag förstår att vi har en väldig tur i det hela men jag förklarade för henne hur allt låg till och jag hållt på betat av mina lån för att bli av med dom och hoppas dom godkänner våran ”budget” nu.
Hon sa det att om det bara hade gällt dom där 200.000:- och att ingen av oss hade skulder sen innan så skulle det inte vara några problem. Men jag håller mina tummar nu.

Som svar till TomTom.
Min och hennes lön har ökat lite så vi ligger just nu på en gemensam inkomst på 40.000:- efter skatt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp